Miracolul de la Câmpeni

Miracolul de la Câmpeni

Miracolul de la Câmpeni

 

“Fabricat în România” 

– Întreaga campanie de victimizare a Apusenilor e doar o abilă manipulare, în favoarea marilor corporaţii interesate să pună mâna pe resursele României. În timp ce amărăştenii din reclamele cu Roşia Montană croşetează şosete şi îşi plâng de milă, adevăraţii moţi cresc animale, şi-au făcut pensiuni turistice şi îşi rotunjesc veniturile culegând fructe de pădure. Am fost în Apuseni şi-am văzut: fără nici un ajutor de la stat, ba dimpotrivă, în ciuda piedicilor de tot felul, la doi paşi de Roşia Montană, se fac afaceri de milioane, care susţin sute de locuri de muncă, fără ca mediul înconjurător să fie pus în pericol! Numele miracolului? Fabrica de mobilă “Transilvania Production” din Câmpeni –

Ilustrată cu Mont Blanc

Văzută din balcoanele pensiunilor şi hotelurilor de top din Chamonix, cu ochii rătăcind pe unde doar norii se avântă şi cu mâinile încălzindu-se pe cupa unui pahar de Courvoisier flam­bat ca la carte, prive­liştea vârfului Mont Blanc (4810 metri) îţi taie respi­raţia. De nicăieri nu con­templi mai bine profilul aspru, aristocrat, al celui mai înalt vârf din Europa. “Mecca alpinismului şi a sporturilor montane”, e alintat Cha­monix-ul în ghi­durile turistice, iar ade­vărul chiar acesta este: luni de zile, sta­ţiunea franceză, plasată ideal la graniţa cu Elveţia şi Italia, e punctul terminus al unui nesfârşit pelerinaj în căutarea liniş­tii şi a aventurii, deopo­trivă. Fai­moasa staţiune montană este o întru­chi­­pare perfectă a luxului şi a rafina­mentului după foarte sofisticata etiche­tă franţu­zească. Străzile, pârtiile şi lo­curile de distracţie din Chamonix sunt, la orice oră din zi şi din noapte, verita­bi­le

Miracolul de la Câmpeni

Managerul Dorel Morar

 

podiumuri de modă: ultimele jeep-uri şi cele mai cochete limuzine, cele mai moderne schiuri şi cei mai sti­laţi bocanci şi clăpari, cele mai ex­tra­vagante combinezoane de munte şi ro­chii de seară de un rafinament împru­mutat, parcă, din eleganţa epocii inter­be­lice. Nimic nu e prea mult la Cha­mo­nix şi nimic nu e prea scump. În se­pa­­reurile elegantelor saloane ale hote­lurilor se pun la cale afaceri de mili­oane de euro, udate cu şampanie din cea mai scumpă. Iar când afacerile lasă loc discu­ţiilor uşoare, de seară, la gura şemineelor, atunci, ade­sea, administra­torii pensiunilor şi hotelurilor de lux din Chamonix sunt luaţi discret, deoparte, de clienţi dintre cei mai de seamă şi întrebaţi de unde şi-au pro­curat mobilierul acesta atât de elegant şi atât de potri­vit stilului clasic de munte, căci şi l-ar dori şi ei, în casele lor de vacan­ţă. Nu puţini sunt patronii care zâm­besc la întrebarea aceasta. Le-a fost pusă de atâtea ori şi, de fiecare dată, răspunsul a lăsat asistenţa intri­gată. “C’est fabriqué en Roumanie”, vine răspunsul, iar milionarii francezi, elveţieni, nemţi sau italieni îl repetă, ca să se asigure că au auzit bine. “Rouma­nie?!”.
Da, România, Transilvania, Munţii Apuseni, Câm­peni! La doi paşi de Roşia Montană, locul unde aurul României se vrea a fi exploatat mai rău ca într-o ţară colonială, într-o zonă în care lemnul se taie în neştire, pentru corporaţii străine care-l fac buşteni şi-l trimit la prelucrat aiurea, din Golf până în Japonia, fără pic de valoare adăugată în România, fix în mijlocul jafu­lui, o firmă din Câmpeni, “Transilvania Produc­tion”, la care lucrează peste 200 de oameni, produce mobi­lier de o calitate senzaţională, la cele mai înalte stan­darde ale luxului occidental! Realitatea naşte, şi ea, câteodată, minuni!

“Pro Munţii Apuseni”

Anul trecut, “Formula AS” a scris despre curajoasa iniţiativă a unora dintre cei mai importanţi investitori din împrejurimile Roşiei Montane. Grupaţi în proiec­tul “Pro Munţii Apuseni”, proprietarii de fabrici de mobilă, de hoteluri şi pensiuni, sau de ferme din Scă­rişoara, Brad, Abrud, Câm­peni, Albac şi din alte loca­lităţi vecine protestau împo­triva daunelor imense pe care exploatările cu cianuri le-ar aduce activită­ţilor pe care le întreprind. Au redactat atunci un amplu do­cument prin care demontau, punct cu punct, min­ciunile pro­pagandei RMGC şi de­mon­strau că des­chi­derea ex­ploatării cu cianuri le-ar afecta, ireme­diabil, afacerile. Cu alte cuvinte, departe de a fi soluţia salvatoare

Miracolul de la Câmpeni

Maistrul Cristian Florin Furdui

 

pentru toate problemele Apusenilor, aşa cum se lăuda prin recla­me, Gold Corporation cre­ează doar câteva sute de locuri de muncă tem­porare, compromite ecologic o în­trea­gă zonă şi pune pe butuci afaceri de milioane de euro! “Dacă pun la vân­zare un borcan de miere şi scrie pe el că e făcut la Roşia Montană, cine mi-l mai cumpără? La fel şi cu producătorii de mobilă: lucrează pe o piaţă acerbă, iar concurenţa abia aşteaptă să ser­vească povestea cu cianurile de la Ro­şia ca să-i scoată de pe piaţă pe ai noştri”, declara, anul trecut, Ioan Uţiu, un cunoscut militant ecologist din Câm­peni.

Am mers să vedem la faţa locului cum stau lucrurile şi să probăm faptul că zona Apusenilor se poate susţine şi singură, dacă există voinţă politică la nivel local şi naţional şi dacă imix­tiunile marilor corporaţii cu interese în zonă nu pun beţe în roate investitorilor de bună credinţă. Am pornit de la un catalog de prezentare, desprins tocmai din atmosfera de lux de la Chamonix. Redactat impecabil în limba franceză, catalogul promova o ofertă de mobilier superb pentru staţiunile montane din nordul Alpilor şi aparţinea unei fir­me… româneşti, “Transilvania Pro­duction” Câmpeni. Mărturisesc că am pornit într-acolo încă neconvinşi: s-a făcut atâ­ta campanie pe seama oame­nilor nea­jutoraţi din Apuseni, încât, parcă, nici cu catalogul în mână nu-ţi vine să crezi că în zonă s-ar putea pro­duce şi altceva decât aur prin cianu­rare. Darmite mobilier de lux, pentru Alpii francezi!

De la nimic, la victorie

Miracolul de la Câmpeni

Arieşul la Câmpeni

 

Imediat pe stânga, cum intri în Câm­peni, de cealaltă parte a Arieşului, halele moderne, cu acoperiş albastru, ale firmei “Transilvania Production” ne indică fap­tul că suntem pe drumul cel bun. Chiar de la intrarea în sediu, după ce laşi în spa­te dealul verde, presărat cu case mo­ţeşti, te întâmpină rafinamentul unui living 100% occidental. Exact ca în cata­logul cu care pornisem la drum! Acum 20 şi ceva de ani, ime­diat după Revolu­ţie, pe locul sălii de prezentare, cu aer de salon aristocratic, în care mă întâmpină mana­gerul Dorel Morar, se găseau rui­nele unei hale deza­fectate de legume-fructe. Mai bine de jumătate de an s-au strofocat Dorel şi asociaţii lui să cureţe munţii fetizi de fructe şi legume în des­com­punere, din care, peste ani, aveau să ia viaţă colecţiile de mobilier de lux pen­tru Chamonix şi Albertville… “Cred că am fost primii din zonă care ne-am în­fiinţat o firmă în 1990”, îşi aminteşte Dorel Morar despre perioada primelor buticuri şi consignaţii din România. Şi el, şi asociaţii lui, lucrau la vechea fabrică de mobilă din Câmpeni, o fabrică mare, cea mai mare din zonă la vremea aceea, cu 1.000 de angajaţi şi cu exporturi fru­muşele. Avea fiecare specializarea sa în industria lemnului şi s-au gândit, după Revoluţie, că a venit momentul să lucreze pentru ei. Doar că nu aveau un spaţiu potrivit pentru producţie, iar scule de lucru, nici atât… Trei ani le-a luat de când au înfiinţat firma, până să devină “patroni” de-adevăratelea, nu doar în acte. Au căutat meseriaşi care să le facă nişte utilaje im­provizate de prelucrare a lemnului, apoi au identificat terenul pără­sit după mutarea depozitului de legume-fructe. “Lu­cram o mână de oameni, vai de noi, în nişte barăci meta­lice, fie vară, fie iarnă. Nu ne-a fost uşor. Dar moţii îs oameni căliţi şi ştiu să reziste”, povesteşte Dorel Morar. Oamenii cei mai vechi din firmă îl con­firmă pe patron. “Când am ajuns eu în firmă, acum 17 ani, nu cred că eram mai mult de 20 de oameni, era altceva, nu se compară cu ce vedeţi aici acum”, spune Cristian Florin Furdui. Cât timp Cristi a trecut de la stadiul de muncitor necalificat la cel de maistru, locul vechilor barăci metalice a fost luat de hale noi, curate ca nişte farmacii, mirosind a lemn uscat şi a lac de calitate, desprinse, la rândul lor, parcă, din nişte ca­taloage lucioase de prezentare. Locul utilajelor impro­vizate de meşteri a fost luat de linii de producţie de ul­ti­mă generaţie, coordonate de calculatoare perfor­man­te, iar firma a ajuns, de la câteva comenzi locale, să ex­porte mobilă de top, în ţări cu pretenţii, ca Franţa, Ita­lia, Anglia sau Germa­nia. Numărul de angajaţi a cres­cut direct proporţional cu dezvoltarea afacerii. “De la 20, am ajuns la 50, apoi la 150 şi, chiar înainte de criză, prin 2006, la 240 de angajaţi. Acum, după ce am adus câteva utilaje mai noi, am ajuns la 215 mun­citori, care lucrează în două schimburi. Avem angajaţi din Câmpeni şi din satele din împrejurimi şi ne-am străduit să dăm salarii bune pentru nivelul zonei. Fie­care om care a stat ceva vreme pe la noi şi-a putut cum­păra câte o maşinuţă, mai veche, mai nouă, aşa că lumea nu mai depinde de autobuze, cum era pe vremuri”, spune Dorel Morar.

 

Colecţia Chamonix”

Miracolul de la Câmpeni

Căldura lemnului de Apuseni

 

Directorul fabricii din Câmpeni vorbeşte dintr-o bucată şi despre cele bune, şi despre cele rele, fără as­cunzişurile de “relaţii pu­blice” ale patronilor siman­dicoşi din ziua de azi. A muncit pe brânci în firma asta, şi nici azi, după mai bine de 20 de ani, nu e ge­nul de şef care să treacă pe la sediu doar la adunările generale ale acţionarilor. Dimpotrivă, e “în produc­ţie” de di­mi­neaţa până sea­ra: e şi asociat, şi admi­nistrator, şi pre­şedinte al consiliului de adminis­tra­ţie, şi director exe­cutiv. Când nu trebăluieşte prin halele din Câmpeni e, cu siguranţă, prin străinătate, la târgurile de mobilier de la care o firmă de primă mâ­nă ca “Transilvania Pro­­duction” nu-şi permite să lipsească. “Sunt câteva târ­guri mari, la care dacă nu mergi, practic, nu exişti: Köln, Milano şi Paris… Anul trecut am ajuns şi la Mos­cova, pentru că vrem să atacăm şi piaţa rusă. E o piaţă dură şi complicată, dar avem avantajul calităţii, faţă de firmele din regiune. Oferim o calitate pe care concurenţa de acolo nu o va putea oferi nici în 10 ani de aici înainte”, spune, mândru de munca echipei sale, Dorel Morar.
Îl întreb cum a fost primul contact cu pretenţioasa piaţă franceză. “De-abia începuserăm producţia, eram la faza barăcilor metalice moştenite de la depo­zitul de legume-fructe, când am cunoscut nişte fran­cezi cumsecade din Chamonix, oameni simpli, ca şi noi. Erau în vacanţă prin România, vizitau Transil­vania, şi au ajuns prin Apuseni. Ne-am întâlnit, ne-am simpatizat şi aşa s-a născut ideea ca ei să înceapă o mică afacere în Franţa şi să distribuie mobila noas­tră. Au fost clienţii noştri de la bun început şi au des­chis piaţa noastră cea mai importantă. Prin ei ne-au venit primele comenzi externe, prin ei am intrat în Chamonix şi, de atunci, nu ne-am mai dat duşi de aco­lo! Toată lumea ne cunoaşte în zona aceea, în Alpii francezi, în staţiunile cu pârtii de schi, unde am avut drept clienţi enorm de multe cabane şi hoteluri. Alpii de nord sunt o zonă extraordinar de bogată şi de pre­tenţioasă. Le-am învăţat toate obiceiurile şi preten­ţiile, am studiat tradiţiile locului în materie de mobi­lier şi de amenajări interioare. Le-a plăcut cum lu­crăm, iar noi am învăţat să le oferim exact ceea ce ei îşi doreau. Ne-a avantajat şi faptul că textura lemnului de molid de la noi e la fel ca cea de la ei. Apoi, şi noi am lucrat cu fineţe, pentru că avem o tradiţie a prelu­crării lemnului în Apuseni, iar oamenii noştri simt lemnul, cum se spune. Am pus, pe lângă pricepere, şi un pic de suflet ardelenesc, iar clien­ţii au simţit asta. Avem o colecţie foarte vastă de mobilier montan, care se numeşte chiar «Colecţia Chamonix», în cinstea lo­cului care ne-a consacrat la export”, zâmbeşte bucu­ros managerul de la “Transilvania Pro­duction” Câm­peni.

Moţii şi Roşia Montană. Soluţii

Miracolul de la Câmpeni

Munţi de mobilier, gata pentru finisare

 

 

Miracolul de la Câmpeni

Ioan Boncuţ, în câmpul muncii

 

“Ne-a făcut foarte mult rău nouă, moţilor, publi­ci­tatea mincinoasă a celor de la «Roşia Montană Gold Corporation». Toată ţara credea că afaceriştii ca­na­dieni au fost primiţi cu flori în Apuseni. Pentru că ei, făcând o reclamă perversă, au creat impresia că, fără ei, zona asta e vai de capul ei. Însă oamenilor de aici li s-au deschis ochii: stai, că ăştia vor să facă aici un baraj mai mare decât cel de la Vidraru, şi or să-l um­ple cu cianuri! Toţi specialiştii serioşi se tem că cianu­rile se vor infiltra în sol. Vă spun, nici o afir­maţie şi nici o promisiune a celor de la Gold nu stă în picioa­re!”, zice Dorel Morar, în timp ce ne plim­băm prin halele fabricii sale. “Noi, cei de la «Transil­vania Pro­duction», ne-am implicat foarte mult în campania anti-Gold Corporation. Am fost şi la pro­teste, am fost şi în comisia care a prezentat petiţia investitorilor din zonă către reprezentanţii Parlamen­tului… Există multe posibilităţi la Roşia Montană. E o localitate mi­că, agricultura are e­norm de multe căi de a oferi de muncă oricărui om care vrea să lucreze. Care mineri? Au fost unii ţinuţi pe-acolo fără să facă ni­mic, doar ca să fie ma­să de manevră la manifes­ta­ţiile pentru Gold. Enorm de multe se pot face şi în turism, mai ales că zona are acum aşa o mare noto­rietate. Să nu mai vorbim că, dacă vine Goldul, s-a dus cu tot turismul de pe Valea Arieşului! Cine să vi­nă în vacanţă la cia­nuri?”, îşi varsă năduful omul de afaceri din Câm­peni. E optimist, însă. “Eu zic că nu se va mai des­chide ex­ploa­tarea de la Roşia Mon­tană. Opoziţia în zonă e prea mare, iar oamenii sunt prea hotărâţi. Ştiu pulsul celor de aici, am discutat cu prieteni care spun că ar veni oameni din întreaga lume, cu corturile, ca să apere Roşia Montană. Zeci de mii de oameni, pe ăştia nu îi poţi scoate cu jandarmii, ca la Pungeşti…”, spune Dorel Morar.Cât timp patronul dis­cută cu nişte colabo­ratori, stau de vorbă cu câţiva dintre muncitorii din fabrică. Toţi sunt foc şi pară când vine vorba despre cianuri în Apu­seni. “Dacă s-ar face un sondaj corect, cred că 90% din oameni s-ar opu­ne proiectului. Lu­mea înţelege bine ce pră­păd ar fi. Avem cu toţii rude care trăiesc din turism şi din agricultură pe aici. Ce s-ar alege de toate astea dacă începe exploa­tarea?”, se în­trea­bă maistrul Cristian Furdui.
La 31 de ani, Ioan Bon­cuţ lucrează de 12 ani la “Transilvania Pro­duction”. Un om harnic şi cu capul pe umeri: “Se poate trăi şi fără cianuri! Se poate şi din turism, şi din exploa­ta­rea forestieră, şi cu fruc­tele de pădure se poate face o afacere bună. Eu, personal, mai merg în conce­diu la fructe de pădure, şi un salar’ bun în două săptă­mâni l-am făcut. Sunt mulţi care, pe timp de vară, merg la fructe de pădure şi la bureţi, şi au bani să tră­iască până anul următor. Singur am adunat cam 25 de kilograme într-o zi. La 5 lei pe kilo­gram, e peste 1 milion! Dacă începe Goldul cu cianu­rile, s-a dus şi cu bureţii, şi cu fructele de pădure, nu mai putem ţine animale…”.

Lemnul Apusenilor, exportat pe nimic!

Miracolul de la Câmpeni

Stilul rustic are mare trecere în Alpii francezi

 

Ameninţate de ofensiva celor de la Gold Corpo­ration, afacerile oneste din industria prelucrării lemnu­lui trebuie să înfrunte o nouă îngrijorare majoră. În timp ce atenţia opiniei pu­blice a fost captată de ca­­tastrofa ecologică pre­gătită la Roşia Montană, o altă catastrofă e în des­făşurare, de ani de zile, în Apuseni: exploatarea ma­sivă a lemnului de către mari corpo­raţii, care au obţinut de la guvernanţi contracte prefe­renţiale de achiziţionare a masei lemnoase de la Rom­silva. “Zeci de camioane ale companiei austriece «Holzin­dustrie Schweig­hofer» Sebeş transportă săp­tă­mânal lemn exploa­tat din pădurile Apuse­nilor. Oamenii din zonă vor să aibă şi ei dreptul de a prelu­cra lemn, pen­tru că asta este ocupaţia lor de bază. Sunt ne­mulţumiţi de faptul că o cantitate enormă de lemn este ex­ploatată de firme străine mari, care trans­portă a­pro­ximativ 75-80 de tone de lemn la o singură cursă”, declara primarul comunei Gârda de Sus, Ma­rin Vâr­ciu, cu prilejul unui miting ţinut în luna ianua­rie, la care au participat peste 400 de oameni din zonă. “Nu zicea nimeni nimic dacă Holzindustrie venea aici să facă produse finite cu valoare adăugată. Era extraordinar dacă fă­ceau asta! Nu să vină să ia lemnul din pădure, să-l prelucreze primar şi să-l vân­dă mai departe, în străinătate”. Pădurile ţării, vândute pe bani de nimic! Nu ai voie să ex­porţi cherestea dintr-o ţară care are aşa o mare tradiţie în prelucrarea lem­nului! “Iar cei de la Holzindustrie mai fac o fabrică în Covasna, la Reci. În ritmul ăsta, noi, în 5 ani de zile, nu mai avem lemn, aşa încât preţul materiei prime va creşte exorbitant şi ne va afecta afacerile”, declară, la unison, mai mulţi investitori din zo­na Apusenilor.
Îl întreb şi pe Dorel Morar despre problema tăie­rilor masive de pă­dure. Îmi răspunde în sti­lul său, apă­sat şi logic. “Ca şi Gold Corporation, şi austriecii dro­ghează lumea cu promisiunea de locuri de muncă. Dacă ar face fabrică de produse finite, atunci numărul de locuri de muncă s-ar multiplica cu patru sau cu cinci! Dar haideţi să vorbim pe cifre: la fabrica din Se­beş, unde nu lucrează cu mult mai mulţi oameni de­cât la fabrica noastră, ei debitează 5.000 de metri cubi de buştean în 24 de ore. În 48 de ore, fac 10.000 de metri cubi. Transformat în cherestea, la un randa­ment normal, rezultă 7.500 de metri cubi de cherestea. Ei bine, în numai două zile ei consumă exact cantita­tea de materie primă pe care fabrica noas­tră, «Tran­sil­vania Production», o consumă în­tr-un an de zile!!! Şi-apoi, ei exportă buşteni, iar noi exportăm mobilier de cinci stele”.

Adevăratul aur al Apusenilor

“Să ştiţi de la mine: niciodată pădurile nu vor fi defri­şate de către producătorii de mobilă. Producă­torii de mobilă consumă puţin lemn. Noi lucrăm mult pe lemn, ca să îl aducem la o formă frumoasă, ca să îi creştem valoarea”, îmi explică Dorel Morar, ară­tându-mi piesele de mobilier pregătite pentru împa­che­tare şi livrare spre Franţa. Sunt piese de un rafina­ment unic, pe a căror finisare s-a insistat, cu migală, cu drag şi cu profesionalism, ore întregi, ca să se ajungă la calitatea aceea, care să-i lase cu gura căscată pe mi­lionarii francezi, englezi, italieni sau germani din Cha­monix.

Miracolul de la Câmpeni

 

“De fiecare dată când ajung prin Alpi, clienţii mă cheamă să-mi arate cum şi-au aranjat hotelurile, cum au pus în valoare mobilierul nostru”, îmi spune la des­­părţire Dorel Morar. “Sunt foarte mulţumiţi şi ne fe­­li­­cită de fiecare dată pentru că suntem serioşi şi pri­cepuţi. Cred că ăsta e adevăratul aur al Apusenilor, nu cel pe care vor să-l scoată cu cianuri cei de la Gold, şi nici lemnul exploatat fără milă”.

Fotografiile autorului şi imagini din cataloagele de prezentare ale “Transilvania Production” Câmpeni

/ 5
Thanks for voting!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *